Na hevige protesten is er uiteindelijk toch begonnen met de bouw van de nieuwe Patscherkofelbahn in Innsbruck. Sinds de gemeente Innsbruck in 2014 eigenaar werd van de liften was er sprake van een vernieuwingsplan voor het skigebied. Er verrijst onder andere een 10-persoons gondel die vier andere liften vervangt, kunstsneeuwinstallaties worden gemoderniseerd en een verlichte rodelbaan wordt aangelegd. Met het project is een investering van meer dan 50 miljoen euro gemoeid. Echter niet iedereen in Innsbruck is blij met de komst van de nieuwe Patscherkofelbahn.
10-persoons gondel met 3 stations
De nieuwe Patscherkofelbahn wordt een 10-persoons gondel met een dal-, midden- en bergstation. Het dalstation komt niet zoals bij de huidige lift in het centrum van Igls te liggen, maar net boven het dorp waar het dalstation van de Olympia Express lag. De capaciteit neemt door de komst van de nieuwe lift maar liefst 30% toe en stijgt naar 2600 personen per uur. Vanzelfsprekend wordt de Patscherkofelbahn voorzien van de nieuwste snufjes, kan er eenvoudig (met kinderwagens) ingestapt worden en is er gratis WiFi beschikbaar. Door de aanleg van de nieuwe lift zijn de huidige Patscherkofelbahn, Olympia Express, Ochsenalmlift en Panoramabahn niet langer nodig.
Nieuwe situtatie op de Patscherkofel (Foto: © Patscherkofelbahn Betriebs GmbH)
Nieuwbouw stuit op hevig protest
De komst van de nieuwe Patscherkofelbahn ging echter niet zonder slag of stoot. Zowel vanuit de maatschappij, gemeenteraad en Oostenrijkse Alpenvereniging (ÖAV) kwam kritiek. Waarom prima functionerende liften worden afgebroken, de huidige lift niet vernieuwd wordt en er zoveel geld wordt uitgegeven (55 miljoen euro) zijn vragen die gesteld werden. De ÖAV kon niet leven met de locatie van het nieuwe bergstation. Dit is namelijk direct naast de berghut van de Alpenvereniging. Beide partijen zijn echter tot elkaar gekomen, met als resultaat dat het terras van de huidige berghut wordt verplaatst (op kosten van gemeente Innsbruck).
Overige nieuwe faciliteiten Patscherkofel
Het project op de Patscherkofel bestaat uit meer dan alleen de nieuwe 10-persoons gondel. Er wordt een rodelbaan aangelegd, kinderland Heiligerwasserwiese wordt uitgebreid, er komt een avondpiste en de kunstsneeuwinstallaties worden gemoderniseerd. Bij het dalstation van de nieuwe Patscherkofelbahn wordt de capaciteit van parkeerplaats OLEX uitgebreid. In het dalstation wordt een restaurant met plaats voor 120 personen en een terras met 100 plaatsen gerealiseerd. Het bergstation krijgt een restaurant met 80 zitplaatsen binnen en 40 buiten. Ook het zomertoerisme profiteert mee. Zo kun je in het meer dat de sneeuwkanonnen voorziet van water, in de toekomst ook lekker een duik nemen.
Het nieuwe bergstation met daarnaast de berghut van de ÖAV (Foto: © Innauer-Matt Architekten)
Impressie van het nieuwe restaurant in het bergstation (Foto: © Innauer-Matt Architekten)
Cijfers en feiten over de nieuwe Patscherkofelbahn |
|
---|---|
Bergstation: Patscherkofel | Lengte: / |
Hoogte bergstation: 1969 m | Hoogteverschil: 956 m |
Snelheid: / | Duur: 10 minuten |
Cabines: 10 personen | Capaciteit: 2600 pers./uur |
Aantal gondels: 79 | Plaats: OLEX |
Patscherkofel: huisberg van Innsbruck
Dat er zoveel inwoners een mening hebben over het project komt omdat de
Patscherkofel
(2248 m) de huisberg van
Innsbruck
is. Vanuit de stad is de berg goed herkenbaar met de grote zendmast op de top. De berg heeft internationale bekendheid verworden door het feit dat hier in 1964 en 1978 onderdelen van de Olympische Spelen plaatsvonden. Het skigebied biedt zo’n 20 kilometer aan pistes en heeft als hoogtepunt de Olympia-afdaling, die meer dan 1000 hoogtemeters overbrugt. Ook is er een uitgebreid snowpark en zijn er goede toerskimogelijkheden.