De meeste wintersporters rijden nog steeds met de auto naar de Alpen en dat is logisch. Je kunt vertrekken wanneer je wilt, onderweg zo vaak stoppen als je prettig vindt, gemakkelijk veel bagage meenemen en ook ter plekke je auto gebruiken wanneer dat nodig is. Maar wat is nou de ideale wintersportauto? Eentje waar je genoeg ruimte hebt voor al je spullen natuurlijk, een motor met power zodat je gemakkelijk de berg oprijdt en extra snufjes die het rijden bij koude omstandigheden comfortabeler maken. Hierbij 10 kenmerken van de ideale wintersportauto.
#1. Ruimte!
Niets is vervelender dan de bagage tot aan je dak moeten proppen, dus doe mij maar een flinke station als het even kan. Liefst lang genoeg zodat de ski's er ook rechtuit in kunnen liggen wanneer dit nodig is. En een beetje hoogte is ook wel fijn. Kortom, heel veel liters bagageruimte is erg fijn voor de ideale wintersportauto. Zeker wanneer je met meer dan 2 personen in de auto reist.
#2. 4x4
Jarenlang hadden we een 4x4 en tijdens de wintersport is dit bijzonder prettig. Wanneer de eerste auto's hun sneeuwkettingen om moeten leggen om naar boven te rijden, rijd jij vaak zonder problemen door. De vierwielaandrijving zorgt voor meer grip en controle op de weg. Bovendien kun je in een veel rustiger tempo omhoog rijden, zonder dat je wielen slippen. Het voordeel van 4x4 merk je vooral tijdens het klimmen en op bochtige wegen. In de afdaling zul je soms ook gewoon je sneeuwkettingen om moeten leggen, omdat de zwaartekracht hier meer meespeelt.
#3. Adaptive cruise control en/of intelligent cruise control
De moderne cruise controls zijn echt een feestje vind ik. Vooral op de lange stukken snelweg door Duitsland of Frankrijk is het heel fijn wanneer je je auto op cruise control zet en deze automatisch remt wanneer je te dicht op je voorganger komt. In de Ford Focus die we dit jaar een paar keer mee hadden, zat bovendien een cruise control die de snelheidsborden leest. Heel erg fijn bij wegwerkzaamheden op de Autobahn in Duitsland. Tenzij de cruise control een bordje verkeerd leest, maar gelukkig gebeurt dat niet zo vaak.
#4. Stuur- en stoelverwarming
Wanneer je na een dag op de piste terugrijdt naar je hotel of 's ochtends vertrekt vanaf je wintersportadres naar huis, is het fijn wanneer je snel warme handen hebt. Stuurverwarming is echt een uitkomst, evenals stoelverwarming. Het duurt toch vaak even voor een auto echt opgewarmd is, maar de stuur- en stoelverwarming schakelen snel in. En wanneer je handen warm zijn, ben je zelf ook een stuk minder koud. Bovendien is het veiliger om met warme handen te rijden, je hebt dan meer gevoel.
#5. Hoog op de wielen
In de bergen en op besneeuwde wegen is het vaak fijn, wanneer je auto niet te laag is. Het staat wel stoer zo'n lage auto, maar in de sneeuw of in die krappe parkeergarage van het hotel met een diep inrit, kan het heel erg onhandig zijn. Voor je het weet schuur je met je bumper over de grond of in de sneeuw. Niet handig.
#6. Ruimte in de wielkasten
Grote velgen en dikke banden staan vaak stoer en sportief, maar zijn niet ideaal wanneer je sneeuwkettingen moet omleggen. Dan wil je gewoon een beetje ruimte in de wielkasten, zodat je de kettingen gemakkelijk kan bevestigen. Simpelweg omdat je beter kan zien wat je doet. Bovendien heb je met wat meer ruimte in je wielkasten minder kans op eventuele schade aan de auto.
#7. Een motor met power
Moderne auto's worden steeds zuiniger, wat vaak ook betekent dat ze een kleinere motor hebben met relatief weinig vermogen. Prima wanneer je in Nederland op de vlakke wegen rijdt, maar in de bergen wil je gewoon een beetje power hebben. Op die manier rijd je gemakkelijk en soepel die laatste bergweg op naar je wintersportbestemming. Het kost vaak wat meer brandstof, maar het rijdt wel veel comfortabeler in de bergen.
#8. Voorruitverwarming
Je autoruiten krabben is vaak geen pretje. Tegen de tijd dat je weg wilt rijden, zijn je handen bijna bevroren. Ideaal is het dan wanneer de voorruitverwarming je een handje helpt. Zeker bij hardnekkig ijs merk je dat het krabben veel sneller gaat. Sommige mensen zijn zo 'lui' en laten de voorruitverwarming al het werk doen. Met een draaiende motor is dat natuurlijk niet heel vriendelijk voor het milieu.
#9. Zuinig
Oké, dit spreekt nummer #5. wellicht wat tegen, maar niemand wordt blij van een draaikolk in z'n brandstoftank en iedere 300 km moeten stoppen omdat je weer moet tanken. Wintersport is al duur genoeg, dus het is wel prettig wanneer je een beetje zuinig richting de Alpen kunt rijden. Gelukkig hebben sommige auto's diverse functie's, van sport tot eco, waardoor je iets kan spelen met het vermogen en het brandstofverbruik van je auto.
#10. Betrouwbaar
Misschien is dit nog wel het meest belangrijke kenmerk van deze top 10. Je wilt gewoon kunnen vertrouwen op je auto en er zeker van zijn dat hij je veilig van A naar B brengt. Onderhoud en een goede wintercheck voor vertrek verhogen de betrouwbaarheid van je auto. En vertrouw je je auto op een gegeven moment niet meer en denk je bij ieder geluidje of geurtje 'oh jee', dan is het de hoogste tijd om 'm in te ruilen.