De Dutchweekevenementen zijn ondertussen niet meer weg te denken uit de agenda van menig Nederlandse wintersporter. Maar hoe zijn de evenementen uitgegroeid tot wat ze nu zijn? Want al zou je het misschien niet denken, Dutchweek is ooit als grapje begonnen… In dit blog lees je alles over het ontstaan en de uitbreiding van Dutchweek.
Team Dutchweek
Dutchweek zou niet bestaan zonder een team vol ambitie en ideeën. Aan het hoofd van het Dutchweekteam staan Wim en Anouk. Wim maakte op z’n 31e kennis met wintersport tijdens een vakantie met vrienden. Sindsdien is hij besmet met het wintersportvirus en verkiest hij een week op zijn snowboard boven de zomervakantie. Zijn favoriete skigebied? Serfaus-Fiss-Ladis, omdat hij daar regelmatig met zijn dochters op vakantie is geweest.
Bij Anouk ontstond de liefde voor wintersport op haar 30e en ze kan zich geen winter zonder skiën meer voorstellen. Ook het snowboarden heeft ze geprobeerd, maar wintersport op de latten bleek meer voor haar weggelegd. Ze zit niet alleen voor haar werk in de sneeuw, ook privé zoekt ze de witte bergen op. Dan bezoekt ze het liefst Noorwegen en Andorra, omdat je daar naast het skiën nog zoveel andere activiteiten kunt doen.
Het begon als grapje…
Dutchweek heeft deze winter zes evenementen in verschillende Europese landen. Maar hoe is het eigenlijk ooit begonnen? Het Dutchweekverhaal begint bij Wim. In 2003 bezocht hij Dutchweek Val Thorens. Na deze vakantie kwam hij erachter dat de naam ‘Dutchweek’ nog vrij was. Hij heeft de naam toen voor de grap vast laten leggen, zonder daar verdere bedoelingen mee te hebben en zonder te weten dat het jaren later zo groot zou worden. Uiteindelijk zijn hieruit de evenementen van Dutchweek ontstaan.
De eerste editie van Dutchweek
8 jaar geleden werden Wim en Anouk gevraagd om een evenement in Italië te organiseren. Na de nodige contracten en handtekeningen was het zover: de eerste editie van Dutchweek. Met een compleet eigen concept focuste Dutchweek zich op een internationaal publiek van 25 jaar en ouder die na een dag op de latten ook niet vies zijn van een dansje. Met dit concept werken ze nu inmiddels zo’n 8 jaar, al heeft Dutchweek in de loop der jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Zo stond tijdens de eerste editie de draaitafel van de dj gewoon op een picknicktafel!
Iedere Dutchweek is anders
Het unieke aan de evenementen van Dutchweek is dat iedere editie anders is. Elke locatie heeft een eigen sfeer, een bomvol activiteitenprogramma en een unieke combinatie tussen skiën en feesten. Dit zorgt er dan ook voor dat Wim en Anouk niet een favoriet event kunnen kiezen. Om Dutchweek te blijven verbeteren en de gasten tevreden te houden, vragen ze na afloop ook altijd feedback aan hun gasten. Zo kunnen ze hun volgende editie nog beter maken.
Het organiseren van een Dutchweekevenement
Aan een Dutchweek gaat veel organisatie en planning vooraf. Het hele jaar door zijn ze bezig om alles te regelen voor de events. Hiervoor bezoekt het team van tevoren een paar keer de locaties om de afspraken met de lokale VVV, de horeca en de gemeente af te stemmen. Daarnaast moeten ze ook de line-up rond krijgen, onderdak voor de crew en artiesten regelen en een weekprogramma opzetten. Zo zie je maar weer dat het toch meer geregel is dan je verwacht!
Toekomstplannen
Ondanks dat Dutchweek inmiddels uit maar liefst 6 edities bestaat en zich blijft doorontwikkelen, zijn er nog grote plannen voor de toekomst. Er zijn verschillende andere skigebieden die gevraagd hebben of Dutchweek ook bij hun een evenement wil organiseren. Daarnaast zijn er plannen om in de komende 2-3 jaar specials te kunnen realiseren. Hiermee willen ze dan met een kleine groep wintersporters een trip maken naar bestemmingen als Japan en/of Canada. Dus wie weet wat de toekomst nog brengt!