We kennen ze allemaal: de filmpjes van de flitsende, stoere snelle jongens (en meiden!) die ergens bovenaan een berg gedropt worden door een helikopter, om vervolgens met een sneltreinvaart de berg af te denderen. Natúúrlijk wordt er tussendoor hier en daar een salto of een 360° gedaan alsof het niks is. Helaas kennen we ook de andere kant van het verhaal: Michael Schumacher, Angela Merckel en zelfs DJ Afrojack. Ze lijken onaantastbaar maar helaas hebben ze alle 3 deze winter een ongeluk in de sneeuw gehad.
Grenzen verkennen op de piste
Om dit een niet al te zwaar artikel te laten worden zal ik niet verder ingaan op de genoemde ongelukken. Wel denk ik dat het af en toe belangrijk ik om even stil te staan bij de risico’s die de sneeuwsporten met zich meebrengen. Off-piste, half-pipe, jumps, topsnelheid, allemaal onderdelen van de sneeuwsporten die voor veel mensen toch wel tot de grote uitdagingen behoren. We kennen allemaal ’t enthousiaste gevoel dat je krijgt als je in de skilift zit en je ziet een skiër of snowboarder van een piste af knallen. Onderaan de piste staat een bord dat in fel rode letters “79” laat zien, het aantal kilometer per uur waarmee degene naar beneden ging. “Wow, zo hard” of “ach, ik kan wel harder hoor” zijn de reacties. Of de skiërs en snowboarders die je in de verte een berg op ziet lopen om de eerste te zijn die sporen zet in dat prachtige maagdelijke stuk off-piste. Het ziet er fantastisch uit bij anderen, en dankzij de adrenaline die het oproept willen veel van ons het ook: onze grenzen verkennen. Maar onderschatten veel mensen dit niet?
© Scott by Thomas Senf
Onderschatten we de risico’s?
Lawines, grote stukken ijs en rotsen zijn 3 vervelende situaties die je niet wilt tegenkomen – of veroorzaken – op dat stuk (off-)piste waar je op dat moment bent. Ik denk dat veel mensen deze risico’s nog wel willen onderschatten. Zeker als je het met een aantal mensen heel gezellig hebt, de zon schijnt en je hebt een biertje of schnaps genuttigd bij de lunch. Met name de dames zullen de situatie wel herkennen waarbij de heren elkaar plagend lopen uit te dagen om off-piste te gaan of om die zwarte, ijzige slalompiste te nemen. (Heren, natuurlijk gebeurt het ook wel eens andersom!) Nou is er natuurlijk ook nog zoiets als “domme pech”, maar niet iedereen gelooft hierin. Om deze domme pech te voorkomen kan je het beste zo voorbereid mogelijk aan je wintersport beginnen.
8 manieren om je voor te bereiden
-
Ken het gebied
Zorg ervoor dat je een kaart van het skigebied bij je hebt. Bekijk de kaart voordat je de piste op gaat goed, zodat je een idee hebt hoe het gebied in elkaar steekt. Bij een nieuw gebied moet je vaak nog de doorsteekjes leren kennen, hoe beter je de kaart begrijpt hoe makkelijker het is. Zeker bij slecht weer is dit belangrijk. -
Ga niet alleen
Ga niet alleen de pistes op. Natuurlijk, die ene blauwe piste die bij het restaurant aankomt kan geen kwaad, maar ga je echt door het hele gebied toeren, zorg dan dat je op z’n minst met z’n tweeën bent. Houdt elkaar in de gaten. Ben je met mensen die je niet zo goed kent? Wissel van tevoren telefoonnummers uit! -
Rugzak
Neem een rugzak (wellicht een Airbag) mee voor wat extra dingetjes. Water, druivensuiker en een stevige mueslireep. Neem een oranje of gele skibril mee voor het geval het slecht weer wordt en je niks meer aan je zonnebril hebt. -
Lichaamsbescherming
Helm, pols-, knie-, elleboog-, rugbeschermers en broeken met bescherming. Zelf heb ik standaard een helm op, in mijn handschoenen zitten polsbeschermers en onder m’n skibroek draag ik een broek met vulling. -
Type ski's of snowboard
Informeer bij de skiwinkel/-verhuur naar de type skies en snowboards. Voor off-piste gebruik je over het algemeen vrij stevig en breed materiaal. Voor de jumps en slaloms heb je meer aan smal en soepel materiaal. -
Les?
Hoe zit het met je ski- en/of snowboardtechniek? Een opfrissingslesje kan ook zeker geen kwaad. Je bent zeer ervaren maar je wil graag een keer de halfpipe in of off-piste? Ook hiervoor kan je (privé)les nemen. Informeer bij de scholen naar de experts op het gebied dat jij wil verkennen. -
Lawinecursus
Off-piste willen er nog wel eens lawines ontstaan. Mocht je de off-piste uitdaging aan willen dan is het een goed idee om een lawinecursus te doen. -
Lawine drie-eenheid
Pieper, sonde en schep, de drie-eenheid die je bij je moet hebben als je het serieuse off-piste werk gaat doen. Met de pieper is het mogelijk om anderen in de sneeuw te vinden of om gevonden te worden. Met de sonde (een lange aluminium stok) kan je precies ontdekken hoe diep iemand in de sneeuw ligt.
Belangrijkste advies: geniet!
Het klinkt nu allemaal vrij zwaar en heftig, niet iedereen heeft natuurlijk de lawine drie-eenheid nodig of les. Iedereen kan voor zichzelf het beste beslissen wat wel en niet nodig is. Het belangrijkste advies dat ik iedereen mee wil geven is: geniet! Van de prachtige witte vlaktes, de wind door je haren (als je geen helm op hebt) de zon op je gezicht en de heerlijke hapjes en drankjes op de piste.