Dit seizoen zijn we veel op pad met een elektrische auto richting de wintersport en ook ter plaatse in de Alpen, rijden we op stroom. Na drie keer op en neer te zijn gereden en ook flink wat rondjes in Oostenrijk te hebben gereden, is het tijd om de balans op te maken: wat zijn nou de voor- en nadelen van met een elektrische auto op wintersport gaan? Je leest het in dit blog.
Voor het eerste met de elektrische auto op wintersport
Eerlijk is eerlijk: wij rijden in een winterseizoen best vaak op en neer naar de Alpen en dat is natuurlijk niet heel duurzaam. Dus toen Ford ons aanbod deze winter gebruik te maken van een elektrische auto, een stoere Mustang Mach-E, vonden we dat een heel goed idee. De eerste reis met de elektrische auto naar de wintersport was best spannend en even wennen. Er moet echt wel een knopje om, want een reis met een elektrische auto is toch anders. En ja, daar zitten zowel voor- als nadelen aan. Lees hier 18 tips voor wanneer jij met een elektrische auto op wintersport gaat.
De voordelen van met een wintersport met de elektrische auto
Laten we beginnen met het positieve nieuws. Want hoewel we zagen op social media dat er ook duidelijk sceptici zijn ten opzichte van elektrisch rijden, hebben wij echt duidelijk voordelen ondervonden van het elektrisch rijden. Ook waren er voldoende laadpalen in de Alpen, zowel openbaar, bij accommodaties als bij de dalstations van skiliften. En nee, we worden niet betaald om dit te schrijven. Dit is de eerlijke mening van de schrijver van dit verhaal.
1. Beter voor het milieu
Ja hier kunnen we kort over zijn; ondanks de enorme accu’s zijn elektrische auto’s beter voor het milieu, omdat ze geen CO2 uitstoten. Punt.
2. Je komt minder vermoeid aan op je bestemming
Vaker stoppen om op te laden, betekent automatisch meer pauze tijdens je reis. Een stukje wandelen of rustig de tijd nemen om te eten, maakt dat je echt minder vermoeid aankomt op je eindbestemming, ook al doe je langer over de reis.
3. Altijd een warme auto en geen ruiten krabben
Een elektrische auto kun je gemakkelijk voorverwarmen voor vertrek, zonder dat je CO2 uitstoot door een motor te starten. Zo stap je in een warme auto en hoef je nooit je ramen te krabben als het gevroren heeft.
4. Voordeliger
Hoewel de energieprijzen natuurlijk enorm gestegen zijn, is een auto volladen bijna altijd nog voordeliger dan een volle tank diesel of benzine. De totale reiskosten zijn lager dan met een ‘normale’ auto.
5. Je rijdt rustiger
In een elektrische auto rijd je eigenlijk automatisch wat rustiger, omdat hierdoor de accu minder snel leeg gaat. Rustiger rijden, betekent relaxter reizen en minder kans op ongelukken.
6. Stabiele wegligging
Elektrische auto’s hebben door de enorme zware accu’s een flink gewicht, waardoor de auto stabieler op de weg ligt. Dit voel je bij het sturen in de bergen, maar ook gewoon op de snelweg.
7. Gemakkelijk bergop
Een elektrische auto trekt snel en gemakkelijk op. Deze koppel zorgt er tevens voor dat je soepel en snel bergop kunt rijden. En ja, dat kost meer energie, maar rijd je naar beneden, dan laadt de auto zichzelf weer op!
8. Minder onderhoudskosten: er kan weinig stuk gaan onderweg
Technisch gezien zit een elektrische auto veel eenvoudiger in elkaar en heeft minder onderhoud nodig. Er zijn ook minder onderdelen die stuk kunnen gaan. In principe heb je dus minder kans op pech onderweg.
9. Stil
Een elektromotor is stil en dat is fijn onderweg. Behalve de wind en de wielen hoor je lekker niets; heerlijk rustig!
De nadelen van met de elektrische auto op wintersport
Zoals ik al eerder schreef, kleven er natuurlijk ook nadelen aan een reis naar de wintersport met een elektrische auto. Je moet echt beter plannen en opletten, want er zijn steeds meer laadpalen, maar je moet wel weten waar ze zijn en zeker weten dat je die haalt.
1. De totale reis duurt langer
Vaker en langer stoppen, betekent automatisch een langere reis naar de Alpen. Afhankelijk van je woonplaats en vakantiebestemming zul je naar verwachting vier tot vijf keer moeten stoppen onderweg, waarbij je al snel 20 tot 40 minuten aan het laden bent. Tel dus gerust twee uur bij je normale reistijd op.
2. Laden kost tijd
Afhankelijk van de auto, sta je sowieso al snel 20 tot 40 minuten aan een snellader onderweg. En is het erg koud, dan kan het laden nog langer duren. Geduld is dus een schone zaak wanneer je met de elektrische auto onderweg bent.
3. Laadpalen langs de snelweg zijn duur
Net als fossiele brandstof, is ook de elektriciteit direct langs de snelweg duur. Je betaalt daar soms zomaar het dubbele ten opzichte van een laadpaal in een stad of dorp.
4. Actieradius kan tegenvallen, zeker wanneer het koud is
Allemaal leuk en aardig zo’n actieradius van 400, 500 of zelfs 600 km, maar dit kun je echt vergeten tijdens een lange winterse reis. De kou heeft vaak behoorlijk impact op de accu en ook het verwarmen van het interieur van de auto kost energie, waardoor de actieradius behoorlijk kan tegenvallen.
5. Een elektrische auto is duur in aanschaf
Moet ik deze nog toelichten? De meeste Nederlanders zullen het bedrag dat je moet neertellen voor een elektrische auto niet op hun bankrekening hebben staan. De auto’s zijn (nog) duur in aanschaf.
6. Stijgende energieprijzen
Het is geen nieuws meer dat de energieprijzen het afgelopen jaar enorm gestegen zijn en dat merk je ook aan de laadpaal. Je accu opladen kost zoveel meer dan een jaar geleden.
7. Er is niet altijd een laadpaal beschikbaar
Je hebt een prachtig chalet gehuurd, maar helaas is er in de buurt geen laadpaal. En heb je overdag pech, dan zijn ook de laadpalen bij de skilift bezet: dat wordt puzzelen!
8. Files bij laadpalen
Hoe meer mensen van en naar de wintersport rijden, hoe drukker het is bij de laadpalen. Deze winter zag je dan ook voor het eerst ‘laadpaalfiles’ opdoemen in het nieuws. Wachten op je plekje aan de laadpaal dus, waardoor de reis nog langer duurt.
9. Flink gasgeven is geen optie
Een elektrische auto trekt enorm snel op en dat is super, alleen zie je je verbruik enorm toenemen. Geef je gas op de Duitse Autobahn, dan weet je zeker dat je binnen no time weer bij een laadpaal staat.
Conclusie
Ondanks de nadelen heb ik het elektrisch rijden over het algemeen toch echt als positief ervaren. Vooral door de rustmomenten onderweg en het minder ‘gaar’ aankomen op je eindbestemming, vond ik erg fijn! Of ik vanaf nu altijd elektrisch wil rijden? Euh, nou soms is wel het gas even intrappen in Duitsland ook fijn, dus voorlopig wissel ik nog even af 😉.